1
استادیار، گروه آموزشی قرآن و حدیث، دانشگاه علوم قرآنی شیراز.
2
استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.
10.30497/esi.2022.241564.1480
چکیده
هدف پژوهش پیش رو، مطالعه مفهوم قرآنی احسان و بررسی مصادیق و کاربردهای آن در قرآن و استخراج اصول و کارکردهای آن برای تعلیم و تربیت امروز میباشد. در این نوشتار، ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی احسان در کتب لغت مورد بررسی قرار گرفته، سپس با توجه به آیات مربوطه در قرآن، به ذکر معانی و مصداقهای این واژه در قرآن پرداخته شد. این پژوهش با رویکردی کیفی و با به کارگیری روش گردآوری دادههای کتابخانهای و روش روش تحلیلی-استنتاجی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل تمامی آیات قرآنی مرتبط با موضوع پژوهش و سایر اسناد مرتبط در قالب کتاب و مقاله بود و روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد به دلیل گستره کاربرد مفهوم احسان در قرآن کریم، و تاکید بسیار آموزههای قرانی بر این مفهوم ارزشی، میتوان احسان را به عنوان یکی از مبانی ارزششناختی تربیت قلمداد کرد. نیکی به دیگران، انجام کار به نحو نیکو و کامل را میتوان به عنوان اصول یا قواعد کلی در نظر گرفت که در فرایند تربیت راهنمای عمل مربیان و متربیان قرار گیرد. کارکردهای تربیتی احسان عبارتند از ارتقاء بعد اجتماعی حیات طیبه، کارکرد متممی آن بر ارزش عدالت، کارکرد تعاملی و دوسویه، کارکرد تعالی یابی، کارکرد عملگرایانه و کارکرد تعلیل گری.
همتی, محمد علی, شیروانی شیری, علی. (1400). مفهوم قرآنی "احسان" و اصول و کارکردهای تربیتی آن. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2022.241564.1480
MLA
محمد علی همتی; علی شیروانی شیری. "مفهوم قرآنی "احسان" و اصول و کارکردهای تربیتی آن". علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1400, -. doi: 10.30497/esi.2022.241564.1480
HARVARD
همتی, محمد علی, شیروانی شیری, علی. (1400). 'مفهوم قرآنی "احسان" و اصول و کارکردهای تربیتی آن', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2022.241564.1480
VANCOUVER
همتی, محمد علی, شیروانی شیری, علی. مفهوم قرآنی "احسان" و اصول و کارکردهای تربیتی آن. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1400; (): -. doi: 10.30497/esi.2022.241564.1480