هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین مبانی فلسفی مؤلفه های برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه و تحلیل آن براساس نظرات اساتید حوزه برنامه درسی معنوی انجام شده است. روش این پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی است. شرکت کنندگان در پژوهش شامل ده نفر از اساتید حوزه برنامه درسی معنوی بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و دادههای بهدست آمده بااستفاده از روش مقوله بندی و کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه با تأکید بر زوایای معرفت شناسی، هستی شناسی و ارزش شناسی شامل هفت بعد اصلی اخلاق، اعتقاد به ماوراءالطبیعه، تعقل گرایی، زیباشناسی، انسانگرایی، طبیعت دوستی و کلنگری و 40 مؤلفه در زمینه برنامه درسی معنوی است. یافته ها نشان داد که گنجاندن معنویت در قالب برنامه های درسی مراکز آموزشی به همراه تعامل این مراکز با سایر نهادهای اجتماعی شرایط لازم را برای پرورش اخلاقی و عقلانی متربیان فراهم می سازد.
ادیب منش, مرزبان. (1399). تحلیل مبانی فلسفی مولفه های برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 8(15), 183-199. doi: 10.30497/edus.2021.239886.1418
MLA
مرزبان ادیب منش. "تحلیل مبانی فلسفی مولفه های برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه". علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 8, 15, 1399, 183-199. doi: 10.30497/edus.2021.239886.1418
HARVARD
ادیب منش, مرزبان. (1399). 'تحلیل مبانی فلسفی مولفه های برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 8(15), pp. 183-199. doi: 10.30497/edus.2021.239886.1418
VANCOUVER
ادیب منش, مرزبان. تحلیل مبانی فلسفی مولفه های برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1399; 8(15): 183-199. doi: 10.30497/edus.2021.239886.1418